Koncert Olgi Avigail z zespołem Tango Attack w Zielonej Górze 14 sierpnia!

Zapraszamy na koncert Olgi Avigail z zespołem Tango Attack we wtorek 14 sierpnia na godzinę 19:00 na deptak zielonogórski. 

thumb_38673_600x350_0_0_crop

Koncert ukazuje fenomen przedwojennego tanga jako owocu splotu pierwiastków słowiańskich i żydowskich. Warszawa lat 30. z jej rewiami, teatrami i kawiarniami była europejską stolicą tanga.

Znakomita większość tang została napisana przez polskich twórców żydowskiego pochodzenia. Dzięki temu dochodziło do twórczej wymiany między polskojęzyczną kulturą popularną Warszawy i jej odpowiedniczką w języku jidysz, która miała swój rozbudowany obieg rozrywkowy.

Na koncercie pojawią się również klasyczne tanga z Buenos Aires w polskich współczesnych tłumaczeniach Piotra Stratusa, będących nieustającym źródłem inspiracji dla polskich twórców tanga.

„Rebeka”, „Bal na Gnojnej”, Yiddish Tango”, „El Ultimo Cafe”… Tanga po polsku, jidysz, hebrajsku i hiszpańsku. Nowe aranżacje tang w tradycyjnym składzie argentyńskim z kultowym bandeonem pozostają w delikatnym balansie między współczesnym brzmieniem a unikalnym stylem tanga.

Hadrian Filip Tabęcki – pianista i kompozytor, twórca muzyki scenicznej, filmowej i oratoryjnej oraz licznych piosenek (do wierszy i tekstów m.in.: Wojciecha Młynarskiego, Zbigniewa Herberta, Wisławy Szymborskiej, księdza Jana Twardowskiego). Utworzony przez niego zespół łączy tradycję tanga argentyńskiego z nowoczesnymi eksperymentami brzmieniowymi.

Muzycy współtworzący Tango Attack – Grzegorz Bożewicz (bandoneon), Piotr Malicki (gitara) oraz sam Tabęcki (fortepian, aranżacje) – proponują słuchaczom  porywające argentyńskie tanga w nowych interpretacjach, a jednocześnie atmosferę roztańczonych uliczek portowych, muzykę największych mistrzów tanga na świecie oraz poezję argentyńską w znakomitych tłumaczeniach. Zamierzają przenieść publiczność na czas koncertu do źródeł tanga – tam gdzie wszystko się zaczyna i kończy – do Buenos Aires.

W repertuarze znajdą się największe przeboje tanga argentyńskiego (np. Cumparsita, El Choclo, Por una Cabeza), kompozycje Astora Piazzolli (np. Maria de Buenos AiresOtoño Porteño, Libertango) oraz własne kompozycje.

Repertuar solistki zawiera pieśni żydowskie w języku hebrajskim, jidysz i polskim o różnorodnym charakterze; aszkenazyjskim, sefardyjskim. Wykonuje poezję śpiewaną, klasykę, pieśni religijne i popularne. Jej pieśni są wykonywane z akompaniamentem gitary, kahonu i wiolonczeli.

Wraz z grupą zaprzyjaźnionych muzyków w 2013 r zrealizowała projekt „Pieśni Żydowskiego Polesia”, który później został uwieczniony na debiutanckiej płycie. To przywołanie obrazu utraconego świata pogranicza kultur, w którym język jidysz przeplata się z polskim, a chasydzkie niguny z głosem pasterki. W tym repertuarze szczególne miejsce zajęły utwory Mariam Nirenberg – żydowskiej pieśniarki z Czarnowczyc koło Kobrynia. Projekt ten miał swoją premierę w Lincoln Center w Nowym Jorku. Był również prezentowany na festiwalach muzyki żydowskiej na całym świecie (USA, Kanada, Izrael), jak również w Polsce.

Źródło I dostępne dnia 20.07.2018 14:14

Żródło II dostępne dnia 20.07.2018 14:16

Wydarzenie zrealizowane dzięki wsparciu UMiG Zielona Góra, Lubuska Fundacja Judaica, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Zielonogórski Ośrodek Kultury, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im.C. Norwida w Zielonej Górze, Beit Polska w Warszawie, Fotograf- Kinga Dziwota.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *