Koncert zespołu Avigail 7 sierpnia o godzinie 19:00 na Deptaku!

Olga „Avigail” Mieleszczuk to pieśniarka, akordeonistka i badaczka wschodnioeuropejskich tradycji muzycznych. Ma klasyczne wykształcenie muzyczne, ukończyła Antropologię Kulturową w ISNS UW. Artystka specjalizuje się w muzyce żydowskiej tradycji aszkenazyjskiej, gra na fagocie, pasjonuje się pieśniami hebrajskimi i jidysz.
7 sierpnia – we wtorek – o godzinie 19:00 będziemy mieli zaszczyt posłuchać jej fenomenalnego koncertu na deptaku zielonogórskim.

Repertuar solistki zawiera pieśni żydowskie w języku hebrajskim, jidysz i polskim o różnorodnym charakterze; aszkenazyjskim, sefardyjskim. Wykonuje poezję śpiewaną, klasykę, pieśni religijne i popularne. Jej pieśni są wykonywane z akompaniamentem gitary, kahonu i wiolonczeli.
,Na koncercie poświęconym Dniom Kultury Żydowskiej chciałabym przybliżyć publiczności pieśni żydowskie autorstwa Żydów różnych narodowości, które zdobyły uznanie w Izraelu i do dziś cieszą się popularnością na całym świecie. Chciałabym również zaprezentować pieśni, które nie są znane w naszym kraju. Będzie to jak powiew świeżego powietrza dla tych, którzy zetknęli się już z pieśnią żydowską – przekonuje artystka.

lga Avigail Mieleszczuk dzieli swój czas miedzy Warszawę i Jerozolimę, gdzie obecnie mieszka. Inicjuje projekty promujące wielokulturowość z udziałem artystów z Polski i Izraela, współpracuje z organizacjami promującymi kulturę żydowską w w/w państwach.

Wraz z grupą zaprzyjaźnionych muzyków w 2013 r zrealizowała projekt „Pieśni Żydowskiego Polesia”, który później został uwieczniony na debiutanckiej płycie. To przywołanie obrazu utraconego świata pogranicza kultur, w którym język jidysz przeplata się z polskim, a chasydzkie niguny z głosem pasterki. W tym repertuarze szczególne miejsce zajęły utwory Mariam Nirenberg – żydowskiej pieśniarki z Czarnowczyc koło Kobrynia. Projekt ten miał swoją premierę w Lincoln Center w Nowym Jorku. Był również prezentowany na festiwalach muzyki żydowskiej na całym świecie (USA, Kanada, Izrael), jak również w Polsce.

Kolejnym krokiem artystki było zwrócenie się w kierunku muzyki miejskiej. „Li-La-Lo” to nazwa drugiej płyty Olgi Avigail Mieleszczuk, a jednocześnie muzycznego kabaretu powstałego w Tel Awiwie w 1944 roku z inicjatywy pianisty i kompozytora Mosze Wileńskiego i poety Natana Altermana, którzy wyemigrowali do Palestyny z Warszawy. Li-La-Lo wzorował swoją twórczość na przedwojennych warszawskich kabaretach i osiągnął wielki sukces. Artystka razem z towarzyszącymi jej muzykami sięgnęła po tanga i inne piosenki, które były popularnymi hitami w Warszawie i Jerozolimie lat 40.

Najnowszym projektem, który realizuje Olga Avigail Mieleszczuk jest „Yiddish Tango”, do którego artystka zaprosiła mistrzów interpretacji tanga w Polsce – zespół Tango Attack. Razem stworzyli nowe aranżacje przedwojennych tang opartych na tradycji, ale już w bardziej nowoczesnej formule. Pieśniarka zafascynowana jest fenomenem przedwojennej Warszawy, która była stolicą europejskiego tanga. Wielu twórców słynnych polskich przebojów było żydowskiego pochodzenia, tworzono również wersję popularnych tang w yiddish. I tym razem projekt był szeroko prezentowany – od Jerozolimy po koncerty w Polsce. Często pojawiają się w nim polscy i zagraniczni goście – legendarna piosenkarka Sława Przybylska, znany śpiewak z Izraela, Alexander Fisz oraz czołowy muzyk nowej sceny żydowskiej w Izraelu – klarnecista Ittai Binnun. Płyta z tym materiałem ukazała się jesienią 2017.

Skład zespołu: 

Olga Avigail Mieleszczuk – wokal

Hadrian Tabęcki – pianino

Grzegorz Bożewicz – bandoneon

Piotr Malicki – gitara

Dyskografia: 

2017 – „Yiddish Tango Live in Jerusalem”

2015 – „Li-La-Lo”

2013 – „Jewish Songs from Polesye”

Źródło dostępne na dzień 20.07.2018 o godz. 14:02

Wydarzenie zrealizowane dzięki wsparciu UMiG Zielona Góra, Lubuska Fundacja Judaica, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Zielonogórski Ośrodek Kultury, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im.C. Norwida w Zielonej Górze, Beit Polska w Warszawie, Fotograf- Kinga Dziwota.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *